Pusat Rawatan Darussyifa' Malaysia

Laporan : Tokngah@blogspot.com

Assalamualaikum. Pada hari ini tokngah nak tunjukkan suasana disekitar Pusat Rawatan Darussyifa Bangi terutamanya pada hari Selasa. Tokngah pernah mendengar Tn. Guru Dr. Haron Din berkata, daripada dulu sampai sekarang hatinya tak tenteram melihat pesakit yang menunggu untuk dirawat olehnya. Macam mana nak tenteram kalau pukul 2 pagi sudah beratur untuk mendapatkan nombor. Kebetulan rumahnya pula bersebelahan dengan pusat rawatan. Pesakit yang dirawat olehnya hanya dihadkan selama 200 orang sahaja iaitu dari pukul 7.00-12.00 tengahari. Manakala selebihnya akan dirawat oleh AJK. Kalau nak dikira pengunjung pada hari tersebut ialah sekitar 800 orang. Mari kita lihat foto di bawah:

Beginilah keadaan ketika masuk waktu subuh. Pesakit begitu tekun untuk menunggu untuk mendapatkan nombor giliran.

Pesakit yang menunggu di kaunter depan Pusat Rawatan.

Biasanya sebelum memulakan rawatan Tn.Guru mendoakan dan meniup setiap air yang diletakkan di atas meja. Sekurang-kurangnya pesakit yang tak dapat berjumpa dengannya berpuas hati kerana air yang dibawa telah didoakan sendiri oleh Tn. Guru.

Di sinilah tempat Tn. Guru merawat pada setiap hari Selasa.

Kelihatan Tn. Guru sedang merawat pesakit.

Inilah bilik ICU di Pusat Rawatan Darussyifa'. Biasanya pesakit yang mandrem (mengamuk) akan diletakkan di sini sebelum dirawat oleh Tn. Guru. Lagipun bilik ini kedap bunyi. Nak menjerit sekuat mana pun tak apa. Kelihatan tilam diletakkan di tepi dinding. Bukannya apa.. takut pesakit ini menghentakkan kepala kat dinding. Masa tu bukannya pesakit sedar semuanya dirasuk oleh makhluk halus.

Kelihatan Tn. Guru menyampaikan kuliah perubatan kepada pelajar-pelajar Darussyifa. Di sinilah kadang-kadang tokngah mendengar pesanan dan amanah yang disampaikan oleh Tn. Guru.

Kami perawat juga ada membawa air dalam majlis tersebut untuk didoakan oleh Tn. Guru. Air ini adalah untuk diri sendiri dan keluarga masing-masing.

Akhir sekali tokngah nak berpesan kepada diri sendiri dan rakan-rakan perawat supaya sentiasa ingat pesanan Tn. Guru iaitu sentiasa ikhlas dalam merawat setiap pesakit.Itulah senjata utama setiap perawat. Tn. Guru berkata bila kita merawat secara ikhlas cahaya putih akan mengalir dalam hati kita. Sebab itulah kalau kita perasan makhluk halus tak berani nak lihat muka kita kerana dia tak dapat nak lihat cahaya berkilauan di hati kita.Itulah senjata utama sebagai perawat. Insyaallah. Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila komen jika ada...